نگاهی به صنعت مبلمان ایران

حدود ۱۰۰‌هزار واحد صنعتی در حوزه مبلمان صنعتی کشور فعال هستند. به بیان دیگر، صنعت مبلمان حدود ۱۰ درصد از اشتغال کشور را در اختیار دارد.

اکنون صنعتگران ایرانی در زمینه مبلمان کلاسیک که نیازمند انجام کارهای هنری است، از جایگاه مناسبی در بین کشورهای منطقه و جهان برخوردار بوده و با وجود برخی ناملایمات هنوز هم دستان توانمند صنعتگران ایرانی، تحسین جهانیان را برمی‌انگیزد. اما در زمینه تولید مبلمان مدرن که نیازمند دستگاه ‌ها و ماشین‌آلات پیشرفته است، کشورهایی که از فناوری پیشرفته‌تری در این عرصه برخوردار هستند، جایگاه بهتری را به‌خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که اکنون صنعت مبلمان با اقبال عمومی بیشتری مواجه شده و این امر ضرورت بهره‌گیری از فناوری روز در تولید مبلمان مدرن در کشورمان را گوشزد می‌کند.

گردش مالی سالانه بیش از ۱۰۰هزار میلیارد ریالی این صنعت نیز نشانگر اهمیت و جایگاه این صنعت در بین صنایع کشور و آثار زیانبار بی‌توجهی به آن است.

صنعت مبلمان یا تولید مصنوعات چوبی از دهه های گذشته همواره به عنوان یکی از مصادیق صنایع زنجیره ای زود بازده که می تواند منجر به توسعه اقتصادی کشورها شود، از سوی نهادهای اقتصادی وابسته به سازمان ملل متحد به کشورهای در حال توسعه پیشنهاد شده است. طی یک دهه اخیر نتایج معجزه آسای این پیشنهاد در کشورهایی مانند چین، مکزیک، مالزی، اندونزی و اخیرا فیلیپین و ویتنام دیده شده است.

این صنعت ضمن تحقق بخش مهمی از استراتژی توسعه صادرات غیرنفتی و ارز آوری به نحو چشمگیری، می تواند دولت را در رفع مهمترین مشکل کنونی جامعه یعنی بیکاری، یاری کند.

کشورهایی مانند ترکیه، مالزی، چین، ایتالیا و برخی دیگر از کشورهای اروپایی که به این صنعت به شکلی تخصصی توجه کرده‌اند، اکنون در بازارهای جهانی جایگاه قابل توجهی را به‌خود اختصاص داده‌اند. در زمینه مبلمان مدرن فقط ۲۰ درصد مصرف داخلی مبلمان مدرن در اختیار تولیدکنندگان کشورمان بوده و ۸۰ درصد بقیه از طریق واردات قانونی و غیرقانونی تامین می‌شود.

به اعتقاد برخی از کارشناسان، اطلاع رسانی نیز در زمینه شناساندن محصولات تولیدی به دیگر کشورها از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این خصوص کارشناس امور بازرگانی سفارت اسپانیا در تهران معتقد است که اطلاع رسانی درمورد صنعت مبلمان ایران بویژه در خارج از ایران، ضعیف بوده و باید تقویت شود.

استفاده نکردن از طراحان داخلی نیز از دیگر مشکلات این صنعت است.

یک کارشناس ارشد معماری داخلی در این خصوص اذعان می کند: کارگزاران صنعت چوب داخلی باید از طراحان متخصص ایرانی استفاده کنند. وی می افزاید: کارگزاران صنعت چوب بیشتر از طرح های فرنگی الگوبرداری می کنند، درحالی که طراحان داخلی ما بسیار ماهر هستند.

یک تولیدکننده آلمانی در صنعت مبلمان بیان می نماید: آینده صنعت چوب و مبلمان در ایران روشن و شکوفا است. اگرچه درایران هنوز کیفیت برخی محصولات تولیدی به روز نیست، اما سرمایه گذاری در صنعت چوب ایران چشم انداز روشنی دارد.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان مبلمان منزل و اداری بیان می کند: صنعت بهره برداری از چوب با هدف تولید فرآورده های مورد نیاز بشر در مقاطع مختلف تاریخ با پیشرفت ها و جهش های علمی و تکنولوژیک انسان، هماهنگ و همراه شده است.

وی می افزاید: افزایش بی رویه واردات مبلمان خارجی و سیر نزولی صادرات مبلمان ایران که طی چند سال اخیر رخ داده به طور قطع درخور صنعت مبلمان ایران نیست، در این خصوص در عرصه جدید اقتصاد ایران، آینده از آن اصنافی است که قدرتمندترین تشکل ها و متناسبترین پیوند را در میان تشکل های خود دارند.

وی ادامه می دهد: اما درخصوص ملبمان کلاسیک به دلیل دسترسی نداشتن به تکنولوژی روز دنیا، این صنعت وضعیت خوبی ندارد و اساسی ترین مشکل درمورد مبلمان کلاسیک، واردات بی رویه این کالا است.

اکنون صنعتگران برای تامین مواد اولیه ی تولید با مشکلاتی مواجه هستند به نحوی که مشکلات تامین مواداولیه‌ای مانند« ام.‌دی.‌اف» که فناوری لازم برای تولید آن در داخل کشور وجود ندارد موجب شده تا قدرت رقابت‌ مبلمان تولیدی کشورمان با کشورهایی که خود، این ماده اولیه را تولید کرده یا با تعرفه‌های وارداتی کمتری وارد می‌نمایند، کاهش یابد. این در حالی است که در سال‌های اخیر صادرات تولیدات نئوپان و تخته سه لایه رشد قابل توجهی داشته است. همچنین چوب عمده‌ترین ماده اولیه صنعت مبلمان محسوب می‌شود که واردات آن نیز از تعرفه‌های گمرکی معاف شده و این کار علاوه بر کمک به صنعت چوب، اقدام مؤثری در جهت حفظ جنگل‌ها بوده است.

Sorry, the comment form is closed at this time.

Related Posts

happywheels
×
واتساپ
اینستاگرام
error: